Kembalikan Persaudaraan Islam di Nusantaraku.

PADANG 23 Mei - Kira-kira enam bulan selepas dilanda gempa yang meranapkan kediaman dan pelbagai kemudahan asas, kini tersergam indah klinik awam di Kampung Gasan Gadang, Padang Pariaman, kira-kira dua jam perjalanan dari Kota Padang.

Pegawai Daerah Padang Pariaman, Drs. Muslim Kasim ketika berucap pada majlis penyerahan bangunan itu berkata, klinik berkenaan merupakan yang terbaik dibina di kawasannya dan ia dibangunkan dengan penuh semangat dan perasaan kemanusiaan.

Muslim yang berterima kasih kepada kerajaan dan rakyat Malaysia serta pasukan Mercy Malaysia atas sumbangan itu, turut memuji tindakan cepat Mercy Malaysia dalam membantu masyarakat di situ melalui waktu paling mencabar dalam kehidupan pasca gempa bumi itu.

Pada sidang akhbar selepas itu, beliau berkata, usaha dilakukan oleh Mercy itu mewakili perasaan sebenar rakyat Malaysia terhadap rakyat Indonesia yang sentiasa menganggap sebagai saudara serumpun.

"Inilah kenangan yang indah buat kami daripada masyarakat dan kerajaan Malaysia," katanya.

Menurut beliau, pelbagai isu negatif yang dibangkitkan oleh segelintir pihak sebenarnya tidak menggambarkan situasi sebenar di akar umbi, sebaliknya ia lebih kepada kepentingan pihak tertentu bagi mendapatkan sokongan politik.

Mercy Malaysia katanya, telah membina "jambatan" perhubungan rakyat Malaysia dan Indonesia melalui misi bantuan kemanusiaan yang sekali gus menyampaikan perasaan prihatin rakyat Malaysia kepada saudara mereka di Republik itu di saat pertolongan itu sangat-sangat diperlukan.

(Petikan Akhbar Utusan Malaysia selepas bencana gempa bumi Padang)

Islam sudah lama menyatukan bangsa yang beradab sopan di Nusantara ini di bawah satu naungan.walapun nama dan pimpinan berganti tapi hakikatnya panji islam tak pernah jatuh.kejatuhan Samudera-Pasai disambut kasih oleh Melaka dan kejatuhan Melaka disambut ta'zim oleh Acheh.hinggalah tentera salib datang melanggar secara besar-besaran lalu kita pun menjadi dua saudara yang lupakan agama,lupakan sejarah dan saling bercakaran.....

TETAPI,bagaimanapun manusia mahu memotong aliran sungai,alirannya tetap akan bertemu di muara.bagaimanapun penjajah KAFIR BARAT mahu menghancurkankan UMAT ISLAM-MELAYU di nusantara,memecahkan tanah kita dengan batas sempadan,melagakan kita dengan persengketaan,hati kita akan tetap bersatu atas kasih seagama dan fitrah kemanusiaan....

SEBARKAN MESEJ KASIH SAYANG INI KEPADA TEMAN-TEMAN MALAYSIA/INDONESIA ANDA.AYUH GENERASI MUDA BANGKITLAH DARI TIPUDAYA MUSUH.KITA BINA SEMULA EMPAYAR MELAKA DAN ACHEH DI BUMI BERTUAH INI!

Kesultanan Melaka

Empayar Muslim Aceh

Ulasan