Berkhilaf Cara Imam Abu Hanifah
Pada
zaman awal Islam, di waktu ilmu Islam sedang pesat berkembang telah muncul dua
aliran pendidikan fiqh termasyhur. Satunya dikenali sebagai Madrasah Ra’yi di
Iraq, dan satu lagi Madrasah Hadis di Madinah Al-Munawwarah. Para ulama’ di
Madrasah Ra’yi terkenal dengan cara pengistinbatan hukum melalui qiyas manakala
ulama’ di Madrasah Hadis lebih berpegang teguh dengan hadis Rasulullah s.a.w. Antara alim yang tersohor di Madrasah Ra’yi pada masa itu
ialah Imam Abu Hanifah r.a, seorang tabi’en dan peniaga kain yang berjaya di
Iraq. Manakala alim yang menjadi rujukan di Madrasah Hadis pula ialah Imam
Muhammad Al-Baqir bin Ali Zainal Abidin bin Husin bin Ali Karamallahu wajhah,
ahli bait Rasulullah s.a.w.
Suatu masa, Imam Abu Hanifah telah datang ke Madinah buat
pertama kalinya. Selepas menziarahi makam Rasulullah s.a.w, beliau mengunjungi
para sahabat yang masih hidup dan para ulama’ Madinah antaranya Imam Muhammad
Al-Baqir sendiri. Lalu bertemulah dua orang taiko fiqh ini dan telah berlaku
satu perbualan hangat antara mereka…
“Engkaulah orangnya yang telah mengubah agama datukku dan
membaharukannya dengan qiyas?” tanya Imam Muhammad Al-Baqir, suam-suam kuku.
“Duduklah dengan selayaknya kedudukanmu, dan aku duduk
dengan kedudukanku. Sesungguhnya kehormatan engkau bagiku seperti kehormatan
datukmu di atas para sahabat ketika hayat Baginda,” balas Imam Abu Hanifah
dengan tawadhu’ sambil cuba meredakan keadaan. Imam Muhammad Al-Baqir pun
duduk, lalu dituruti Imam Abu Hanifah. Bahkan Imam Abu Hanifah merapati cicit
Rasulullah itu, duduk berhadapan hingga kedua lutut mereka bertemu.
“Aku ingin bertanyakanmu tiga perkara, jawablah soalanku,”
pinta Imam Abu Hanifah, memulakan. “Antara lelaki dan perempuan, siapakah yang
lebih lemah?”
Jawab Imam Muhammad Al-Baqir “Perempuan.”
“Lalu berapakah bahagian perempuan? (di dalam pembahagian
Mirath*)”
“Untuk lelaki dua bahagian dan perempuan satu bahagian.”
Imam Abu Hanifah menyimpulkan “Itulah kata datukmu,
Alaihissolatu wassalam. Jika aku merubah agama datukmu, maka saham lelaki akan
berubah dengan qiyas menjadi satu dan saham perempuan menjadi dua, kerana
perempuan lebih lemah dari lelaki.”
Imam Abu Hanifah bertanya lagi “Solat lebih afdhal atau
puasa?”
“Solat lebih afdhal,” jawab Imam Muhammad Al-Baqir.
“Itulah kata datukmu. Jika aku mengubah agama datukmu,
maka perempuan yang suci dari haid akan kusuruh mengqadha’ solat, bukan puasa
kerana mengqiyaskan solat lebih utama dari puasa.”
Kemudian Imam Abu Hanifah bertanya lagi “Antara air
kencing dan mani, mana satu yang lebih najis?”
“Air kencing,” jawab Imam Muhammad Al-Baqir.
“Jika aku benar-benar mengubah agama datukmu dengan
qiyas, nescaya aku akan menyuruh orang mandi wajib selepas membuang air kecil
dan berwudhu’ sahaja selepas keluar mani. Akan tetapi aku berlindung dengan
Allah daripada mengubah agama datukmu dengan qiyas.” Imam Abu Hanifah
menegaskan, akhirnya. Sebaik mendengar jawapan itu, Imam Muhammad Al-Baqir
bingkas merangkul leher Imam Abu Hanifah dengan penuh kesyukuran lalu mencium
wajahnya.
Selepas pertemuan itu, kedua-dua aliran madrasah fiqh ini
terus berkembang maju dengan tanpa sebarang salah faham mahupun salah sangka
dan melahirkan ulama’ yang tersohor di seantero dunia. Dari Madrasah Hadis
inilah Imam Malik bin Anas r.a telah dilahirkan, sementara Madrasah Ra’yi pula
melahirkan Imam Muhammad bin Hassan As-Syaibani. Daripada kedua-dua ‘hasil
cemerlang’ Madrasah Hadis dan Ra’yi ini kemudiannya lahirlah Imam kita
As-Syafi’e radhiallahu’anhu…
Demikian
keindahan akhlak yang ditunjukkan oleh para ulama’ kita -radhiyAllahu 'anhum ajma'in- dalam menghadapi
khilaf. Mudah-mudahan dapat kita ambil iktibar dan contohi, terutamanya dalam
kita berforum dan berkongsi ilmu mahupun menyampaikan ilmu di kalangan
masyarakat.
Catatan
:
- Mirath
atau Ilmu Faraidh adalah ilmu pembahagian harta pusaka di dalam islam.
- Ra’yi
bermaksud pandangan / logik.
- Perbuatan
mencium muka di kalangan lelaki arab adalah biasa. Ia lambang persaudaraan utuh, bukan gay…(memula datang
mesir terkejut tengok)
- Imam
Malik merupakan pengasas mazhab Maliki dan Imam Muhammad bin Hassan As-Syaibani
adalah antara murid Imam Abu Hanifah yang terkenal. Kedua-duanya kemudian
menjadi guru kepada Imam As-Syafi’e ra.
-Sumber
: Nasy’atul Mazaahibil Fiqhiyyah (Perkembangan Mazhab-Mazhab Fiqh), Al-Ustaz
Ad-Duktur Thala’at Abd Ghaffar.
Ulasan
Catat Ulasan