Nasib penduduk minoriti Islam

JARANG dilaporkan ialah keadaan golongan minoriti Islam di mana juga negara. Mendapat perhatian kerana itu ialah terbitan Islam in Southeast Asia yang menyentuh hal tersebut. Penulisnya Profesor Hussin Mutalib dari National University of Singapore yang menulis mengenai Islam di Tenggara Asia.

Laporan bermula mengenai bilangan umat Islam di dunia kini kira-kira 1.3 bilion dan 60 peratus dari mereka bermastautin di benua Asia. Dijelaskan lagi: “Kira-kira 250 juta warga Islam tinggal di Asia Tenggara. Orang Islam di rantau ini mungkin golongan minoriti dalam dunia, tetapi mereka berperanan mengatur destini masa depan Islam iaitu bukan pinggiran atau tersisih.

“Indonesia negara Islam yang terbesar sekali dalam dunia, Malaysia negeri Islam yang dinamis dan moden, manakala Brunei salah sebuah yang terkaya sekali. Selain dari ketiga negeri majoriti Islam itu ialah golongan minoriti Islam di rantau ini, termasuk Thailand, Filipina dan Singapura serta lain-lain minoriti Islam di Indochina, tiap satu dengan keperibadian, aspirasi dan cabaran-

cabaran mereka.” Demikian dijelaskan.

Menurut bancian tahun 2000, 15 peratus penduduk Singapura beragama Islam, iaitu 14 peratus etnik Melayu (450,000 dari jumlah penduduk empat juta) satu peratus lagi ialah daripada kaum lain seperti Arab dan India.

Majoriti penduduk Republik Singapura ialah Cina 77 peratus dan etnik India tujuh peratus. Menurut Profesor Hussin, bilangan orang Cina memeluk agama Islam meningkat, tetapi jumlahnya masih kecil.

Nasib Melayu Singapura, dianggap berubah pada tahun 1963 manakala Singapura menyertai Malaysia dan dengan itu menjadi sebahagian daripada etnik majoriti Malaysia. Menjelang dua tahun keadaan berubah manakala Singapura berpisah dan Melayu Singapura kembali menjadi golongan minoriti.

Juga dicatat betapa perubahan yang berlaku. Berbanding keadaan sebelum merdeka, orang Islam Singapura tinggal dalam perumahan lebih baik dan lebih ramai para pelajar Islam mendapat pelajaran lebih baik. Lebih ramai Melayu kini termasuk dalam golongan “kelas menengah.”

Sejak 1966, hal ehwal Islam tertakluk kepada undang-undang Pentadbiran Islam yang membolehkan penubuhan Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS) dan pentadbiran masjid-masjid serta madrasah-

madrasah. Urusan-urusan menunaikan fardu haji dan wakaf juga disusun. “Dengan bantuan orang ramai Islam yang menderma wang kepada MUIS melalui potongan gaji bulanan dan zakat, maka MUIS telah menjadi badan yang ditadbir secara profesional dengan wang berjuta dolar.

Juga disebut ialah tindakan kerajaan Singapura menghindarkan sikap pelampau perkauman dan keagamaan. Ketika memuncak kemarahan umut Islam seluruh dunia dan anti Denmark kerana lukisan-lukisan kartun Nabi, maka Perdana Menteri Lee Hsien Loong mengecam kartun-kartun tersebut kerana tidak sensitif kepada perasaan orang Islam, dua blogger Internet didakwa di bawah Akta Hasutan kerana menulis ulasan-ulasan anti-Melayu dan seorang lagi disoal oleh pihak polis kerana kartun-kartun anti-Kristian.

Menurut Profesor Hussin lagi, isu-isu yang dihadapi oleh minoriti Islam di Thailand dan Filipina lebih kurang sama. Bilangan warga Islam kira-kira lima hingga tujuh peratus sahaja daripada jumlah penduduk.

Islam merebak ke Filipina sekitar abad ke-14 melalui ahli-ahli perniagaan Arab dan para pendakwah. Menurut Profesor Hussin, penjajahan Sepanyol dan Amerika – mengubah sejarah Filipina, termasuk kedudukan dan peranan Islam di Filipina.

Di negara-negara Indochina pula warga Islam di Myanmar (Burma) cuma lima peratus, empat peratus di Kemboja dan hanya satu peratus di Vietnam serta Laos.

Muncul di Myanmar dengan jumlah penduduk 50 juta ialah masalah kaum Rohingya Islam. Sejak 1980-an lebih 250,000 telah melarikan diri ke Bangladesh.

Bilangan warga Islam di Vietnam pula kira-kira 800,000 orang (kurang dari satu peratus jumlah penduduk) Keadaan mereka tidak begitu jelas kerana tiada penyelidikan mengenai mereka dilakukan.

Bilangan warga Islam di Kemboja empat peratus daripada jumlah penduduk kira- kira 14 juta. Kerajaan Kemboja pernah memberi panggilan “Khmer Islam” kepada golongan Cham. Di wilayah Kampung Cham di tebing Sungai Mekong, 34 peratus penduduk beragama Islam.

Semoga nasib golongan minoriti Islam berkenaan mendapat perhatian lain-lain warga Islam yang telah mencapai kemajuan dan kemakmuran. Pun ada yang dihalau, tiada menerima zakat, tiada peluang naik haji atau rumah-rumah mereka dimusnahkan. Yang menjadi masalah bukan di Semenanjung Gaza sahaja.

ARKIB : 12/04/2009

Ulasan